Turbeskrivelse

Krav til båt og nødvendig utstyr   


Størrelsen på båten er ikke så viktig, men den må tåle at bølger slår over den uten at den fylles med vann. Den bør ha både elektisk og manuell lensepumpe, samt en bøtte. Vinduene må være montert slik at de ikke trykkes inn om de blir truffet av en sjø. Dvs at de bør være festet med aluminiums- eller stållister. Vinduer som kun er festet med gummipakning holder ikke mål.


De fleste har i dag plotter med kart. Dette er meget bra, så lenge det fungere, men hva om det svikter? Da er det kjekt med en håndholdt GPS med alle veipunkter lagret. Har man et papirkart over Nordsjøen, så er man godt hjulpet. Husk å ta med ekstra batterier til den håndholdte.


Det er bra om du har satt opp en deviasjonstabell for ditt kompass, Da vet du hvor mange grader feil kompasset ber på bakgrunn av magnetiske forstyrrelser fra egen båt.


En digital VHF radio er et must,  helst fastmontert og eventuelt et håndapparat i tillegg. Vær oppmerksom på at om ikke VHF-antenna står loddrett, så får du redusert rekkevidde. Spesielt viktig når du bruker den håndholdte radio. VHFen må være påslått med så høyt volum, at en kan høre at en blir oppkalt. Når en nærmer seg oljeinstallasjoner vil en som regel bli oppkalt, da du kanskje har en kurs som gjør at du kan komme innenfor sikkerhetssonen på 500 m. Brudd på dette kan medfører høye bøter. Om vi går fra Runde til Lerwick går kurslinja vår så vidt innom sikkerhetsonen rundt Statfjord B. Jeg har derfor lagt inn et veipunkt rett utenfor sikkerhetsonen, for å være sikker på at vi ikke kommer for nær. Når vi blir oppkalt forteller jeg at vi har kurs for et veipunt, som ligger utenfor sikkerhetsonen. Om du ikke svarer på anrop vil et stand-bye skip komme opp på siden av dere, for eventuelt å avskjære din kurs, om de syns du styrer mot sikkerhetssonen.


Nødpeilefyr med GPS er kjekt å ha, når uhellet er ute. Når nødknappen på en moderne VHF betjenes, sendes også ut ens posisjon i forbindele med at en sender ut nødsignal. 


Litt fyrverkeri må en ha om bord. Etter å ha sendt nødmelding blir man lettere funnet om en sender opp en rakett, eller holder et håndholdt bluss.

Jeg har montert AIS klasse B transponder om bord. Det betyr at alle fartøy med slikt utstyr ser meg, og vi ser de, samt famile og venner kan se hvor langt vi er kommet. Midt i Nordsjøen forsvinner signalene for familie og venner, men myndighetene ser oss fortsatt. AIS er ikke nødvendig, men kjekt å ha.


Jeg har MOB-sender til alle om bord. Alarmen går om de kommer lengre fra båten enn 10 m, og posisjonen lagres på plotteren. Utstyret "testes" i første havn, da mannskapet går på land uten å tenke på at de har senderen på seg. Dette er ikke nødvendig utstyr, om en har gode rutiner, for sikring for den/de som må på dekk.

Radar monterte jeg i  2009. Bestemmelse om dette tok jeg sommeren før på vår Shetlandstur. Min sønn seilte i en Albin Cirrus. De startet litt før oss og vi så de framfor oss ut Breisundet. Neste gang vi så de var da de seilte inn i havna i Lerwick. Vi hadde veldig tett tåke på hele overfarten. Vi seilte igjennom Statfjordfeltet uten å se en eneste plattform eller fartøy. En supplier kalte oss opp og ga oss noen kurskorreksjon, for å sikre at vi ikke kom innom sikkerhetsone til oljeinstallasjoner. De lovet å følge oss, så lenge de så oss på radaren. Jeg bestemte da at det skulle monteres radar før neste tur. Radar er et fantastisk hjelpemiddel, men jeg har vært uten på mange turer over, uten å ha savnet den da.


En må sette seg grundig inn i værvarselet for overfarten. Ta gjerne en telefon til Meterologiske i Bergen og prat med en meterolog.


Det er lurt å sette opp en vaktliste på forhånd. Om en skal seile med full duk, kan det være nødvendig å være to på vakt, med tanke på reving av seil ved vindøkning.


En må ha med mer en nok diesel. Jeg har nok diesel på tanken (95L) for overfarten. I tillegg har jeg med 80 L på kanner. Å fylle diesel på tanken i litt grov sjø kan være en risikosport på enkelte båttyper. En må lage et opplegg for å eliminere risikoen. Hos meg er fyllingen på dekk på høyde med sprayhooden. Vi måtte stå på utsiden av cockpit for å fylle, med fare for dieselsøl på dekk og mulighet for at det kunne komme sjøvann på tanken. Jeg monterte et T-stykke på returen fra motoren til tanken. Derfra slange til en pumpe (Biltema) og videre til en stengekran. Til stengekrana er det koplet en slange med et stålrør i enden. Slangene er 10 mm. Jeg har kannene stående i stuerommet. Når jeg etterfyller, åpner jeg bare skrukorken og stikker stålrøret ned i kanna, åpner stengekra og slår på bryteren til pumpa. I løpet av 2,5 min er 20 L disel overført til dieseltanken, uten en dråpe diesel er sølt.


Når det gjelder diesel, så må en sjekke tanken for skitt før turen. Gammel dritt har en tendens å tette dieselfilter, når det skvalper i dieseltanken, om det blir litt rufsete forhold. Det selvsagt da også viktig å ha med noen reserve dieselfilter.


Må en ha redningsflåte? Jeg vil si at det må man ikke ha, om en har med en oppblåst gummibåt. Det er knapt to døgns seilas over, og det er helikoptere i luften til og fra oljeinstallasjoner. Det er mange skip i farvannet, samt at de andre båtene som seiler over, er ikke så langt unna. Men skulle ulykken først være ute, så er det kjekt med redningsflåte.

 

Om en kommer i nød og har behov for å bli plukket opp av helikopter, må mannskapet hoppe i sjøen, da helikopteret ikke kan plukke opp fra båten pga, av faren for et de kan hekte seg fast i riggen. Da er det kjekt med drakter som er 100% tette og kan tas utpå klær og sko. Redningsvesten tas på til slutt utpå drakten. Draktene er av et tynt vanntett stoff. Anbefales.


At en har en velfungerende autopilot gjør overfarten mer komfortabel.


En mister fort synskontakten med de andre båtene, når en kommer på havet. For de som ikke har seilt på havet tidligere kan en gjøre avtale med en av de andre båtene, om at en skal seile med synskontakt med hverandre på overfarten. 


Det er meget viktig å forebygge sjøsyke. Alle bør ta en tablett en times tid før en legger utpå havet. Om en kjenner det litt i magen, når en kommer utpå havet, så ta en tablett til, La det gå et par timer og om du forsatt kjenner at magen er urolig, ta enda en tablett. Sjøsykeplaster kan en få resept på av sin fastlege, og det virker bra. De som føler litt til sjøen bør ligge på rygg i salongen eller akterlugaren. Forpiggen er ikke brukbare å ligge i om en har været i mot.


Planlegg maten for overfarten. Vi har alltid lapskaus på boks ombord. Den varmes i en kasserolle. En spiser med en hånd og holder tallerken med den andre hånden. Det bør være kjeks, sjokolade, nøtter, brus etc., som er lettvint næring, om en ikke får laget annen mat. Rett i koppen supper, Real turmat mm er bra å ha ombord. Pølser med brød/lumpe er også enkelt måltid å tilbrede.


Før en seiler inn i Bressay Sound i Lerwick, vil havnevakta at du kaller de opp (kanal 12) og melder din ankomst. De kan samtidig gi deg beskjed om f.eks.at større fartøy  kan være i ferd med å forlate Lerwick og dere må god avstand. Vi bruker å legge til på sørsiden av Victoria Pier, som er den beste havna.


Les Lerwick Harbour's velkomst- og infobrosjyre